Wednesday, November 12, 2008

Bicara Manis Menghiris Kalbu

Keheningan malam bersalutkan biji-biji mutiara yang berkilauan di langit membuat hatiku bagai digalas kesunyian yang memuncak. Aku kagum meliht bintang-bintang yang memancarkan cahaya purnamanya untuk menerangi dunia ini. Pohon nyiur yang ditiupi angin yang lembut seperti melambai-lambai padaku. Aku menyusuri gigi pantai untuk mendapatkan ketenangan. Aku duduk bersendirian di bawah pokok yang dingin. Kedengaran samar-samar lagu,”Bicara Manis Menghiris Kalbu” nyanyian Siti Nurhaliza berkumandang di kuping telingaku ini.

“Tiap bicara manis
Bagaikan selumbak bisa
Kau tanam di jiwa
Tak terlihat oleh
Pandangan matamu…”

Dengan kedengaran lagu yang merdu itu, aku terus dibuai lamunan panjang tentang kisah cintaku ini yang berlaku beberapa tahun yang lalu.

Hari itu merupakan hari pertamaku di Universiti Kebangsaan Singapura. Aku berasa sangat beruntung kerana telah diterima masuk Universiti itu. Aku dipisahkan dengan kawan-kawanku kerana mereka telah menyambung pelajaran mereka di universiti luar negeri. Kebesaran kampus itu telah membuat diriku berasa sunyi. Tiada sesiapa pun di sana yang aku kenali. Aku berjalan keseorangan keliling kampus mencari kelas yang patut aku hadiri. Sedang aku mencari kelas itu, aku terlangggar seorang lelaki yang sedang berjalan menuju ke arahku.

“Maaf, maaf, saya tidak sengaja,” kataku dengan bimbang. Kami bertentangan mata. Rupanya yang kacak lagi tampan itu menjadi tumpuan mata nakalku. Bibir merahnya yang mengukir senyuman manis sedap dipandang mata. Rambutnya yang berwarna kecoklatan itu membuat diriku ini terpikat padanya.

“Tidak mengapa. Saudari tidak cedera kan? Nama saya Imran, saudari?” katanya sambil menghulurkan tangannya.

“Saya tidak apa-apa. Saya Sasha,” jawabku dengan tersipu-sipu sambil menjabat tangannya.

Sejak pertemuan itu, bunga-bunga cinta antara aku dan Imran mula berputik. Semakin hari, semakin rapat perhubungan kami. Kasih sayang antara kami semakin bertambah setiap hari. Walaupun Imran tidak memberi hadiah atau bunga yang mahal-mahal untuk menunjukkan kasih sayangnya seperti lelaki lain, padaku, cintanya lebih berharga dari apa-apa harta pun. Waktu sangat pantas berlalu. Kami sudah pun mendapat ijazah kami. Kami berdua sangat bangga dengan pencapaian kami.

Kejam-celik, kejam-celik, sudah empat tahun Imran dan aku menjalinkan hubugan kami. Kami diibaratkan isi dan kuku. Pada suatu petang, Imran dan aku telah berjanji untuk ketemu. Kami berbual-bual di bawah pohon di taman bunga itu. Kami sangat riang bersama. Tiba-tiba, Imran kelihatan serius. Aku mula risau.

“Imran, mengapa muram sahaja? Apa kesalahan telah aku lakukan?” tanyaku padanya dengan bimbang.

“Bukan begitu, cuma, kita sudah lama menjalinkan hubungan bersama. Inginku memasuk minang dan melamar kamu, Sasha,” jawabnya dengan kelihatan tersenyum.

Senyuman lebar terukir di bibirku ini. Aku sangat gembira apabila terdengar berita itu. Imran mendakap tubuhku ini lalu berkata, “ Cintaku tetap bersamamu hingga ke akhir hayat, walau apa pun terjadi.”

Pada hari memasuk minang itu, semua ahli keluargaku bergotong-royong untuk membuat persiapan. Ibuku membuat kuih sebagai jamuan. Abang dan ayahku pula mengemas rumah. Aku yang berpakaian baju kurung pula menolong ibu di dapur dengan hati yang gementar.

“Ding! Dong!” bunyi loceng pintu rumahku. Abangku membuka pintu rumah yang berkunci itu dan menjemput mereka masuk ke dalam rumah. Ramai ahli keluarga Imran yang hadir. Hantaran berdulang-dulang diangkat oleh mereka. Aku pun keluar dari dapur untuk menghidang kuih-muih yang telah disiapkan. Apabila ayahku keluar dari biliknya, ibu imran menyuruh semua ahli keluarganya keluar dari rumahku dan beredar dari tempat itu dengan segera. “Bam!” pintu dihempas. Aku terkejut. Berbagai persoalan yang melayang-layang di fikiranku ini.

“Abah, mengapa begini? Mengapa? Jawablah! Abah!” tanyaku kepadanya dengan nada yang tinggi. Aku mula binggung, air mata mula menitis dari mataku ini. Ayahku cuma membisukan diri, tanpa berkata-kata.

Sudah dua hari berlalu. Imran dan aku masih tidak tahu mengapa kejadian itu berlaku. Kedua-dua ibubapa kami cuma memberi amaran untuk tidak ketemu satu sama lain lagi. Pada suatu petang, kami ketemu. Kami tidak sanggup untuk berpisah. Kami saling sayang-menyayangi.

“Im, aku tidak mahu berpisah denganmu. Aku sangat sayang padamu,” kataku padanya yang kelihatan binggung.

“Entahlah. Aku pun begitu juga juga. Aku tidak sanggup hidup tanpamu. Adakah sanggup kamu berbuat apa pun untuk hidaup bersamaku?” tanyanya dengan nada yang serius.

Aku mengangguk lalu mendakapnya. Air matanya mengalir pipiku. Tiba-tiba Imran mencadang untuk kahwin lari di Thailand pada malam itu. Kami tahu bahawa cara itu tidak bagus, kami sanggup kerana cinta. Pada malam itu, kami ketemu. Tiada sesiapa pun tahu rencana kami selain abangku, yang akan menolong kami jika perlu. Aku terpaksa keluar rumah dengan senyap-senyap kerana ibubapaku tidak suka aku keluar malam. Imran memulakan enjin kereta dan memulakan perjalanan ke Thailand.

Dalam perjalanan, Imran pun berkata sambil mengukirkan senyuman yang indah, “ Aku akan tetap menyayangimu walaupun apa pun terjadi, Sasha.” Aku tersenyum sipu-sipu.

“Imran! Imran! Lori!” teriakku apabila ternampak sebuah lori yang besar di hadapan menuju ke arah kami. Imran cuba untuk mengawal kereta itu tetapi gagal. “Bam!” bunyi dentuman kereta kami apabila terlanggar lori itu. Kereta kami tercampak ke tepi. Imran yang berlumuran darah itu dihempap kereta. Kepala aku dihentak kereta dan cedera parah.

Kami dikejarkan ke bilik kecemasan secepat mungkin apabila tiba di hospital. Kami tidak sadarkan diri. Dalam beberapa jam, aku mula sadarkan diri. Aku panik. Aku terus bangkit dari katil dan berjalan terhenjut-henjut untuk mencari Imran walaupun tanganku patah dan kakiku cedera parah. Setelah lama mencari wad Imran, akhirnya jumpa juga wad kekasihku itu.

Tiba-tiba, kedengaran suara seorang lelaki berkata, “Anakkku, kamu akan sembuh. Jangan risau, ayah di sini. Sashan selamat di bilik sebelah itu.”

Aku mula panik. Imran tidak mempunyai ayah. Ayahnya sudah meninggal dunia semasa beliau kecil lagi. Berbagai perkara yang melayang-layang di fikiranku. Alangkah terperanjatnya aku apabila ternampak bapaku memeluk tubuh Imran yang lemah itu. “Abah!” aku memekik. Hatiku bagai dicencang. Tiada kata lagi yang boleh aku lafazkan lagi dari mulutku yang berat ini. Burtiran kaca mengalir dari mataku. Bagaikan ditikam keris yang tajam rasanya.

“Sasha, abah hendak mintak maaf. Sebenarnya Imran abang tiri kau, nak. Dia anak abah!” kata ayahku dengan berasa kesal.

Aku tidak sangka bahawa rupa-rupanya anak mantan isteri bapaku adalah Imran. Betapa remuknya hati ini. Aku tidak sangka bahawa aku bercinta dengan abang tiriku sendiri! Imran cuba untuk berkata tetapi gagal kerena terlalu lemah lalu menutup mata dan merebahkan dirinya ke katil itu.

“Imran!” teriakku. Ayahku mula panik. Dia terus memanggil doktor untuk memeriksanya. Aku berdiri di tepi pintu dengan perasaan hampa. “ Maaf, dia sudah tiada. Harap bertenang,” kata doctor itu. Ayahku rebah ke kerusi. Ibu Imran terus berlari ke dalam wad. Aku bagaikan jatuh ditimpa tangga. Aku menangis tidak terhenti. Rasa sebak di dada ini. Tidakku sangka perkara ini akan berlaku padaku.

Tiba-tiba, dentuman guruh menyambar ingatanku kembali ke alam realiti. Malam terus semakin gelap. Nama Imran sering bermain-main di ingatanku. Walaupun aku tahu bahawa dia abang tiriku, cintaku padanya tidak akan pudar. Hingga kini, tiada sesiapa pun yang dapat mengambill alih tempatnya. Sedang aku berjalan untuk meninggalkan tempat itu, aku membaca sepucuk warkah yang ditulis oleh abang Imran sebelum beliau meninggalkan alam maya ini.

Kepada Adindaku, Sasha,

Ketika kamu membaca surat ini, kamu mungkin sudah tahu perkara yang sebenarnya. Abang tidak boleh hidup lama, cuma ingin memberitahu adikku ini bahawa walaupun kita tidak dapat hidup bersama, namun, aku akan tetap bersamamu. Jangan salahkan ayah dan ibu, mereka mungkin mepunyai alasan untuk berbuat demikian. Ingat kata-kata akhirku, “ aku akan tetap menyayangimu.” Doalanlah untukku selalu. Walaupun susah untuk kita terima hakikat yang kami adik-beradik, ia sudah takdir. Tetapi, ingatlah, cinta kami akan tetap bersama selalu….
Abangmu yang tetap menyayangimu selalu, Imran

Nathasha Ramdan
Menengah 4 Topaz
Sekolah Menengah Dunearn

No comments: