Wednesday, November 12, 2008

Di Persimpangan Dilema

Kukenali jejaka ini melalui chat. Lama kami bersembang menggunakan media ini, setiap malam kami berjumpa melalui cyber space, dan setiap hari bertambah terpaut kepadanya, cara dan gaya beliau bertutur sungguh mengasyikkan.

Tiba masanya beliau bersetuju untuk berjumpa, beliau terpaksa datang ke tempat ku untuk berjumpa.. aku sungguh menghargai pengorbanan yang di lakukan, datang dari jauh cuma untuk berjumpa denganku.

Pada petang suatu hari, telefon ku berdering, ku mengangkatnya dengan lemah dan lesu kerana aku baru sahaja pulang dari ofis dan sedang antara lena dan jaga di atas kerusi sofa ku, aku terus menjawab telefon ku.. "hello" dan dengan tidak semena-mena semua kelemahan dan lesu dibadan terus hilang bila ku dengar suaranya. Dia memberitahuku bahawa beliau berada di salah sebuah hotel di bandar di mana aku tinggal. Aku sungguh gembira, kami bersembang sebentar dan membuat janji unutk bertemu selepas waktu maghrib dan pergi makan. Hatiku berdebar kerana inilah peluang pertama aku akan mengenali jejaka yang ku selalu chat dan bercakap melalui telefon. Aku akan mengenali beliau secara langsung, berdebar juga rasanya. Dia bernama Syamil.

Aku bersiap dan terus menghidupkan enjin kereta. Aku pergi berjumpa dengannya. Kami bertemu di Mcdonald's dan dia membayar segalanya. Kami berbual dan aku mendapati bahawa dia seorang yang sangat mengambil berat. Hampir setiap minggu kami berjumpa. Dia mula rapat denganku dan dia sering memberi kejutan padaku. Aku mula tertarik padanya. Pada masa yang sama, aku berjumpa dengan teman lamaku sewaktu di sekolah rendah dahulu. Aku gembira dapat berjumpa dengannya kembali. Dialah, Razni. Seorang jejaka yang pernah menolak cintaku. Aku amat gembira dapat berjumpa dengannya kembali. Dia sangat memahami diriku. Dia tahu bahawa aku berkawan dengan Syamil. Aku menceritakan segalanya padanya. Dari masalah Syamil, ke masalah peribadiku. Dia sudah masak dengan perangaiku.

Semakin hari aku sering keluar bersama Syamil. Dia menganggap ku seperti teman karibnya. Aku pun begitu juga. Dalam masa yang sama, aku tak sangka aku berkawan dengan dua orang jejaka. Tanpa ku sedari, aku sudah setahun berkawan dengan Syamil. Pada suatu hari, dia menelefonku dan memberitahuku bahawa dia ingin membawa ku keluar pada hari istimewanya.Aku gembira kerana dia dapat menyambut hari istimewanya bersama kawannya. Aku tidak menyangka apa-apa. Harinya pun tiba dan aku gembira dapat membuatnya tersenyum.

Tidak ku sangka, pada hari itu juga Syamil memberiku sebentuk cincin dengan hiasan batu permata. Aku tidak menerimanya kerana aku belum bersedia. Aku membiarkan dia dengan penuh tanda tanya. Dia berasa hairan dan mula bertanya pelbagai soalan. Dia menghantar aku pulang. Kami tidak bercakap sepatah pun. Hari terus berlalu dan dia tetap menelefonku tetapi aku tidak menjawabnya. Pesanan ringkas yang dihantarnya sering dihapuskan olehku. Aku seakan tidak ingin lagi bersamanya. Beberapa hari berlalu, suatu hari aku ternampak dia bersama rakan-rakannya yang lain dan alangkah terkejutnya aku apabila ternampak dia mengambil dadah dan meminum arak. Aku seakan-akan tidak percaya apa yang ku lihat tadi. Aku tidak menyalahkan diriku kerana keadaannya. Mungkin pengaruh kuat dari teman-temannya. Aku kecewa dengan sikapnya itu.Semakin aku menghindari Syamil, tidak ku sangka Razni mendekatiku. Aku sudah melupakan Syamil dan kini tumpuanku hanya pada kerjaya dan keluarga. Aku menceritakan segalanya pada Razni tentang Syamil. Dia bersyukur kerana aku tidak menerima lamarannya. Aku tenang apabila Razni memberiku nasihat. Aku keluar bersama Razni dan dia memberiku kejutan dengan memberiku sebentuk cincin. Betapa gembiranya hatiku saat itu. Aku seperti berada di awang-awangan. Aku tidak memikir sesiapa di sekelilingku. Tiba-tiba terdengar suara yang sangat dalam dan aku terhenti buat seketika. Suara itu membuat ku mencarinya.

"Hentikan!", kata Syamil.Alangkah terperanjatnya aku apabila Syamil muncul di saat aku sedang menerima lamaran Razni. Aku terdiam seribu bahasa. Aku berlari meninggalkan tempat dudukku dan terus keluar. Razni sempat menarik tanganku dan inin ku meluahkan perasaan di hadapan mereka berdua. Aku memberanikan diriku. Aku meluahkan segalanya. Aku terlebih dahulu meminta maaf kepada Syamil kerana menolak lamarannya. Mereka terdiam membisu. Aku menerima lamaran Razni. Tiada ku sangka, butiran permata membasahi pipiku. Syamil telah melangkah pergi dan aku sedikit pun tidak memanggilnya. Aku membiarkan langkahnya menjauhi diriku. Tumpuanku hanya pada Razni.

Sudah lima bulan aku mengahwini Razni dan kami sangat bahagia. Aku seakan tidak mahu mengingati Syamil lagi. Cukuplah sekadar mengenalinya sahaja. Aku sangat gembira apabila mendapat berita dari doktor menyatakan bahawa aku mengandung. Kini, aku bagai ditatang minyak yang penuh. Dipenuhi dan disaluti dengan kasih sayang dari seorang jejaka yang amat ku cintai. Alangkah gembiranya aku apabila terkenang kad perkahwinan ku bersamanya yang tertulis Quratu dan Razni. Impianku kini menjadi kenyataan. Alhamdulillah.


Anis Qurratuaini
Menengah 5 Pearl
Sekolah Menengah Dunearn

No comments: