Sunday, November 23, 2008

Kau Terpaksa Aku Dipaksa

“Kau tidak berhati perut!” jeritku lalu telapak tanganku menghinggapi pipi Hisyam. Sejurus itu aku terus menghilangkan diri dari pandangannya. Hisyam benar-benar malu kerana diperlakukan aku begitu rupa di khalayak ramai.

“Nora, tunggu!” ujarnya.

Dia berlari-lari anak untuk mendapatkanku dan berusaha memujukku. Namun, usahanya gagal. Pipi Hisyam merah padam. Dia mengusap perlahan-lahan pipinya yang masih pijar. Sekali lagi aku cuba melarikan diri tetapi kali ini, dia mengenggam tanganku dengan erat.

"Nora, berikan Hisyam peluang untuk menerangkan segala-galanya," rayu Hisham.

Kolam mataku penuh dengan mutiara jernih. Kemudian ia berjurai lalu membasahi pipinya. Aku hanya membatukan diri apabila dia mendakapku dengan manja.

"Nora, Hisham terpaksa menunaikan amanah bondanya yang mahukan Hisyam mengahwini Aisyah, sepupu Hisham. Sisa jernih menuruni pipiku dengan perlahan.

"Kau penipu, Syam. Penipu!!! Mengapa Syam sanggup meninggalkan Nora jikalau Syam benar-benar sayangkan Nora. Mengapa Syam? Mengapa!!!, teriaku sambil menitiskan air mata.

"Nora, tiada yang lain yang bertakhta dihatiku kecuali dirimu. Aku akan tetap menyayangimu," bisiknya ke telingaku.

"Sedu-sedanku membuat Hisyam memelukku dengan lebih erat. Aku tahu bahawa ini adalah kali terakhir aku dapat bersama dengannya. Aku tidak mampu melepaskan diriku darinya. Aku cuba menyapukan air mata yang kian lebat tercurah ke atas pipiku itu tetapi apabila Hisyam mengucup dahiku air mataku mengalir dengan deras sekali.

"Sayang, walau apa pun yang terjadi Syam akan tetap menyayangi Nora. Maafkan Syam jika hati Nora dilukai. Berjanjilah pada Syam bahawa Nora tidak akan kembali ke jalan yang pernah Nora lalui dahulu," rayu Hisyam sambil mengesat air mataku.

"Selamat tinggal sayangku!"

Aku sempat memeluknya sekali lagi sebelum melepaskan dirinya buat selama-lamanya.

Sesampainya di rumah aku mengurungkan diriku di kamarku. Setiap hari aku berendam air mata. Kebahagiaanku kini pudar. Impianku untuk mendirikan mahligai bahagia bersama Hisyam terputus di tengah jalan.

Sejak itu, aku mula berubah. Aku mula berkawan dengan kawan-kawanku yang liar seperti dahulu. Aku tidak lagi menghiraukan diriku. Janji yang kuberikan kepada Hisyam hanya tinggal janji. Duniaku kini ibarat malam tanpa bulan dan bintang. Tiada arah tujuan. Aku mula merokok dan memakai pakaian yang menjolok mata. Nasihat ibu dan bapaku tidak kuendahkan sehinggakan aku dihalau keluar rumah kerana perangaiku yang buruk dan memalukan keluarga.

Suatu malam, kawan-kawan mencadangkan agar kami ke disko. Oleh kerana aku berasa bosan, aku menuruti kehendak mereka. Tiba sahaja di sana, kawan-kawanku meninggalkan aku bersendirian untuk menari bersama pasangan masing-masing.

Sedang aku memerhatikan gelagat mereka, tiba-tiba seseorang jejaka menepuk bahu kananku. Aku menoleh ke belakang. Aku terpandang seorang jejaka tampan berdiri di hadapanku. Dia tersenyum.

"Saya Shafiq. Siapa nama saudari?" katanya sambil menghulurkan tangannya.

"Saya Nora," jawabku.

"Saudari datang seorangkah?" dia bertanya.

"Tidak, dengan rakan-rakanku," aku menunjukkan jariku ke arah mereka.

"Di mana pacarmu? "tanya Shafiq.

"Apa maksudmu?" tanya Nora meminta kepastian.

"Masakan gadis ayu seperti kamu tidak ada teman istimewa. Saya kira tentu saudari sudah berpunya. Di manakah dia? Atau mungkin dia telah meninggalkan saudari untuk mencari pasangan yang lain."

"Eh! Apa awak peduli? " aku berteriak dengan nada yang tinggi.

"Maaf, saya hanya bergurau. Saudari ingin menari?" dia bertanya.

"Baiklah tapi awas, jangan cuba buat tak senonoh, kalau tidak nahas awak."

"Maafkan saya. Saya tidak berniat pun untuk berbuat begitu. Saya hanya ingin menari dengan saudari."

Jam menunjukkan tepat jam 1.30 pagi. Aku rasa cukup kakiku terhuyung-hayang mengikut irama hingar-bingar Techno dan R & B, sudah penat badan ini melayan tempo dan speaker yang sebesar peti ais.

"Shafiq, cukuplah setakat ini. Nora sudah penat. Selamat tinggal ... "

Belum pun sempat aku menghabiskan ucapanku Shafiq telah menyampuk, "Jangalah pulang dahulu, kalau kamu penat, marilah kita berehat dan berbual dahulu."

"Tapi..." aku membantah.

"Please! " ujarnya

"Baiklah," kataku

Sebaik sahaja aku duduk, dia meninggalkanku. Dia kembali dengan segelas minuman "cocktail" buatku. Kami berbual-bual dan bergurau-senda sehingga 2.30 pagi. Rakan-rakanku telah lama meninggalkanku kerana mereka keletihan dan ingin tidur.

"Eh Shafiq! Aku ingin pulang. Aku berasa letihlah," aku memberitahunya.

"Baiklah, tapi saya akan menghantar kamu pulang. Waktu begini, tidak manis bagi seorang gadis seperti kamu pulang sendirian.

Apabila aku melangkah keluar dari kelab malam itu, aku terasa begitu letih.

"Terasa mengantuk?" Shafiq bertanya.

"Ya, biasanya pada waktu begini aku sudah tidur."

Tidak lama kemudian badanku terasa lemah. Berat sungguh bagiku untuk membuka mata. Tiba-tiba dunia serta-merta menjadi gelap.

"Nora!" adalah kata-kata terakhir yang kudengar dari Shafiq.

Aku tidak sedar apa yang sudah terjadi tetapi apabila aku tersedar badanku terasa lemah. Kepalaku pula berdenyut-denyut.

Alangkah terkejutnya hatiku apabila aku dapati Shafiq berada di sisiku tanpa seutas benang pun di tubuhnya. Fikiranku berkecamuk dengan seribu satu persoalan yang memerlukan jawapan. Air mata keinsafan jatuh mencurah-curah dari kelopak mataku. Aku sedar aku telah kehilangan kehormatanku tanpa kerelaan diriku. Aku bagaikan mawar pudar warna. Perasaan malu berbaur marah mula membara di hatiku. Marah kerana telah mempercayai seseorang yang baru sahaja aku kenali. Malu kerana terpedaya dengan kata-kata manis dan tutur bicaranya yang penuh madu sehingga aku ternoda. Aku sedar Shafiq telah membubuh sesuatu ke dalam minumanku. Apakan daya aku telah terlanjur.

"Tidak!!! "aku menjerit.

Shafiq yang sedang berdengkur dengan asyiknya terjaga dari tidurnya.

"Kurang ajar! Tergamak kau mengambil kesempatan ke atas gadis lemah sepertiku," jeritku sambil menampar muka Shafiq. Biar dia rasakan tamparan itu sakit sebagaimana sakitnya hatiku.

"Jangan kau nak persalahkan aku. Masakan harimau menolak bangkai? Lagipun tepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi," kata Shafiq dengan nada sinis.

"Kurang ajar! " jerit Nora. Sekali lagi satu penampar hinggap di pipi Shafiq.

"Kau kira aku gadis apa? Bohsia."

"Ah! Jangan kau cuba nak lagak seperti bidadari. Masakan gadis cantik sepertimu berkeliaran di disko. Kalau gadis macam kaulah di Sungai Road pun aku boleh dapat."

"Jahanam. Keluar kau dari sini, keluar aku kata!!!"

"Baik, tapi kau jangan menyesal. Pinggan tak retak, nasi tak dingin. Kalau kau tak nak aku pun tak inginlah. Selamat tinggal !"

Dengan kata-kata itu, Shafiq hilang dari pandanganku. Dalam hujan lebat dan kilat sabung-menyabung, aku menghimpunkan sisa tenaga yang ada lalu mengorak langkah ke rumah temanku untuk menumpang teduh. Malangnya rakanku tiada di rumah. Aku didakapi seribu penyesalan.

"Siapakah yang akan bersimpati dengan diriku? Siapa? Sudah tentu bukan keluargaku. Aku malu kerana telah menconteng arang ke muka mereka. Rakan-rakanku pastinya akan menganggap musibah yang menimpa diri perkara biasa yang tidak perlu dikesali.

Dalam keadaan separuh sedar, aku melintasi jalan raya. Tiba-tiba kepalaku pitam dan mataku berpinar-pinar. Duniaku seakan-akan berpusing. Apabila aku tersedar aku dapati aku berada di Hospital Alexandra di samping ayah serta ibuku. Rupa-rupanya aku kecelakaan. Aku telah dilanggar sebuah kereta. Tiba-tiba aku terdengar suara seorang insan yang amat aku kenali.

"Nora!" teriak Hisyam.

"Hisyam," jawabku dengan penuh kehairanan.

Rupa-rupanya orang yang melanggarku adalah Hisyam, bekas kekasihku. Dalam kemalangan yang mengerikan itu isterinya telah terkorban.

"Ibu, ayah, maafkan Nora," aku berkata dengan nafas yang tersekat-sekat. Ibuku tidak mampu berkata apa-apa. Hanya air mata yang berladung di kelopak matanya. Tangisannya cukup untuk menggambarkan gelora di hatinya.

"Nora, maafkan Syam. Syam kesal dengan apa yang telah terjadi. Syam berdosa. Kalau tidak kerana Syam, tentu Nora tidak jadi begini. Maafkan Hisyam," kata Hisyam dengan linangan air mata keinsafan.

"Syam, Usah dikesali apa yang terjadi. Mungkin ada hikmah di sebalik pertemuan ini. Nora tidak kesal dengan kemalangan yang menimpa diri Nora kerana akhirnya kita dipertemukan semula. "Tapi sanggupkah Syam menerima Nora semula dalam keadaan begini?"

"Syam sanggup memperisterikan Nora biar apa pun keadaan Nora demi menebus dosa-dosa Hisyam. “ Mendengarkan pengakuan Hisyam air mata kesedihan meluruti pipiku. Terkabul juga doa dan harapanku. Aku yakin senja telah berakhir dan langit yang mendung akan kembali cerah.

Nadiah Bte Zainal

Menengah 4 Sapphire

Sekolah Menengah Dunearn

No comments: