Thursday, July 24, 2008

Aku Bukan Pilihan Hatimu

Aku Bukan Pilihan Hatimu


Tabir malam yang berlabuh tanpa hiasan purnama dan bintang-bintang di langit tiba-tiba dipanah pancaran kilat. Angin malam menerobos kasar, menampar-nampar mukaku. Daun-daun kering yang ringan turut diseret angin. Namun, aku tetap menyusuri gigi pantai Terus menanti dan terus mencari. Penantian itu suatu penyeksaan. Hatiku terus digigit rasa pilu dan sedih. Soalan dan pertanyaan mengasak bertalu-talu di segenap kotak fikiranku. Dalam keadaan sedih, hatiku bermonolog sendirian...


Jika memang diriku bukan menjadi pilihanmu

Mungkin sudah takdirnya kau dan aku takkan bersatu

Haruslah kau selalu tahu ku mencintai sepanjang waktu

Haruslah kau selalu tahu semua abadi untuk selamanya

Kerana kuyakin cinta dalam hatiku

Hanya milikmu sampai akhir hidupku

Kerana aku yakin di setiap hembusan nafasmu

Hanya dirimu seorang yang selalu kurindu...


Tiada siapa pun yang dapat meneroka betapa hancurnya hatiku ini. Kenangan dan harapan yang dibina berkecai sudah. Aku termangu dalam kegelapan malam. Jiwaku masih dibelenggu oleh peristiwa yang masih segar dalam ingatanku.


Julia. Nama seorang gadis yang terpahat di dalam hatiku. Aku masih ingat lag bagiamana pada pertyama kalinya aku mengenalkan diriku kepadanya di bangku sekolah.


Kring!!! Loceng sekolah berbunyi menandakan sudah masuk waktu rehat. Semua para pelajar tergesa-gesa turun ke kantin. Sedang aku berjalan di koridor menghala ke kantin dengan secara tidak sengaja aku terlanggar seorang gadis yang menuju ke arahku.


Maaf, saya tidak sengaja,” kataku penuh bimbang. Gadis itu hanya menguntumkan senyuman tipis. Aku terkejut dengan reaksinya. Dalam masa yang singkat itu, aku sempat menikmati keayuannya. Mata redupnya menjamah mesra wajahku. Aku terpegun dengan kecantikannya. Pipinya selicin pauh dilayang. Bibirnya semerah deliam merkah. Alisnya selentik taji dibentuk. Tanpa berkata apa-apa, dia beredar dari situ. Saat itu aku merasakan seperti diriku sedang melayang-layang di udara. Pertemuan yang tidak disangka-sangka itu membuat hatiku berputik dengan cinta pandang pertama. Sejak kejadian itu, aku sering memerhatikan gadis itu.


Hari berganti hari, bulan berganti bulan. Aku tersangat ingin mengenali gadis itu dengan lebih rapat bagaikan musafair yang haus di padang pasir. Pada petang itu lepas sekolah aku terserempak gadis itu. Au cuba memberanikan diriku untuk berhadapan dengannya. Tekaanku betul. Dia seorang gadis yang peramah. Lama kelamaan perhubunganku dengan Julis semakin bertambah erat. Aku semakin merasakan cinta berputik di antara kita. Namun begitu, aku dsan Julis tidak pernah menyoalkan tetang cinta. Mungkin perasaan malu masih lagi menyelimuti hati. Aku tidak tahu bagaimana untuk mencurahkan hasrat yang terpendam.


Tiba-tiba lamunanku tersentak dan aku terus beralih ke alam nyata. Langit mulai dikerlip oleh kilat yang mencabuk-cabuk. Bisa angin malam terus menggigit pipiku. Bumi mulai dibasahi hujan yang turun renyai-renyai. Aku merenung sepucuk kertas yang terkejap di tanganku. Dalam surat itu mengandungi sesuatu yang kini hanya dijadikan kenangan. Untuk menenangkan fikiranku, aku sering membaca puisi yang telah kuciptakan untuk Julia.


Menatap indah senyuman di wajahnya

Membuat kudian dan terpaku

Mengerti akan hadirnya cinta terindah

Di saat aku peluk mesra tubuhku

Aku ingin engkau selalu

Hadir dan temani hidupku

Di setiap langkah yang menyakiniku

Kau tercipta untukku

Kuingin kau tahu, ku selalu milikmu

Kau yang mencibntaiku sepanjang hidupku


Fikiranku mulai melayang-layang lagi. Semakin hari berlalu, aku semakin lemas di lautan persaan cinta. Aku hanya ingin mencurahkan segala perasaan yang terbuku di hatiku kepada Julia tetapi aku tidak terdaya. Perhubungan erat nata aku dan Julia seperti perhubungan dua orang kekasih tetapi tiada pun di antara kita yang ingin berterus-terang.


Semakin hari, aku lihat Syahril semakin rapat dengan Julia. Cemburu dan dendam yang mulai memutik di dada kian hari kian merebak mengeuasai di segenap penjuru htaiku. Perbuatan Syahril mengocak tasik kesabaran hatiku. Perasaan marah, benci dan dendam kian membara di hatiku. Tetapi, peliknya, walaubagaimana marah pun aku, aku tidak pernah menunjukkan perasaan marahku terhadap Syahril. Malah kau masih berkawan dengannya. Aku mulai keliru. Aku tidak mahu bergaduh dengan syahril tetapi pada masa yang sama, aku cintakan Julia.


Pada suatu petang aku terdengar perbualan rakan-rakanku tentang salah seorang daripada rakab karibku, Syahril. Shahril juga menaruh hati kepada Julia. Tangkai jantungku seolah-olah terputus lalu dimamah dengan begitu lahap oleh api kemarahan yang membara apabila mendengar perbualan itu. Aku terus menanyakan perkara ini kepada Julia tetapi Julia engan mengatakan apa-apa. Aku mulai rasa cemburu.


Pada suatu petang sedang aku berjalan menuju perhentian bas setelah pulang dari sekolah, aku ternampak Julia sedang menyeberang jalan bersama Syahril. Apa yang lebih membuat aku marah ialah mereka sedang berpimpin tangan. Dengan nada yang keras aku menjerit nama Julia. Dengan serta merta mereka menoleh ke arahku tanpa melihat kereta yang sedang menuju ke arah mereka.


Bam!!!” dentuman bunyi kuat kedengaran. Dadaku berdebar kencang. Apa yang aku saksikan telah melemahkan tubuhku. Rakan karibku dan gadis yang aku cintai telah tercampak akibat pelanggaran kuat itu. Badan Julia yang ringan tercampak lebih jauh dan pada masa yang sama, selepas dilanggar oleh kereta itu, tubuh Julia digilis oleh tayar sebuah bas. Rasa gerun tambah mencengkam hatiku. Aku tidak berani menghampiri tubuh mereka kerana aku tahu pada saat itu mereka telah pun kembali ke alam baqa.


Dentuman guruh menyambar ingatanku kembali ke alam realiti. Malam terus memanjat usia. Nama Julia sering bermain-main di bibirku. Wajahnya sentiasa terbayang-bayang di ruang mata. Di saat julia meninggalkan diriku, aku belum lagi sempat mencurahkan kasih sayangku kepadanya. Air mata berladung di kolam mataku. Tidak ada bintang berkelipan yang dapat menyerikan kegelisahan hatiku. Julia akan terus tersemat di penjuru hatiku. Pemergiannya akan tetap menjadi kenangan abadi dalam lembaran hidupku. Di pantai inilah aku dan Julia selalu meluangkan masa bersama-sama. Tetapi semua itu telah menjadi sejarah. Sedang aku meninggalkan tempat yang penuh sejarah dan makna ini, hatiku bermonolog sendirian...


Lelah hati yang tidak akan kau lihat

Andai saja dapat kau rasakan

Letihnya jiwaku kerana sifatmu

Indahnya cinta yang kau berikan

Kini tiada lagi kudapatkan teduhnya jiwa

Baiknya ku pergi, tinggalkan dirimu

Sejauh mungkin untuk melupakan

Dirimu yang selalu tak pedulikanku

Yang mencintaimu, menyayangimu...

Bila di saat aku jauh nanti

Kuharap kau mengerti, kuharap kau sedari...


Md Qhasmeer Bin Jamil

Menengah 3E5

Sekolah Menengah Dunearn

No comments: