Thursday, July 24, 2008

Srikandi Di Medan Derita

Srikandi…Di Medan Derita


Senja menghilang. Langit kusam ternganga luas. Ombak lautan bergelora dan berakhir memecah pantai. Daun-daun menghayun mengikut irama tiupan angin. Fidya terduduk di bangku kayu sambil mendukung bayinya, Zirdyana. Airmatanya bergenang di kelopak mata lalu jatuh mengalir bak sungai yang deras. Hatinya sayu mengimbas kembali peristiwa lampau yang hingga kini masih menghantuinya. Khairul. Nama yang sentiasa terpahat dihatinya. Suasana yang tenang dan suram seolah-olah menangis dengannya membuat kotak kenangannya memaparkan peristiwa yang berlaku dua tahun yang lalu.


Hari itu merupakan hari pertamanya di sekolah menengah. Fidya seorang murid yang tekun. Namun, dia kurang kasih sayang dan perhatian daripada kedua ibu bapanya. Bapanya seorang pengurus besar yang sentiasa sibuk sepanjang hari. Ibunya pula seorang suri rumah yang sibuk menguruskan adik-adiknya. Fidya merupakan anak sulung empat beradik . Kerana dahagakan kasih sayang, dia mencari perhatian di luar. Dalam pencariannya, dia bertemu dan berkenalan dengan seorang jejaka tampan bernama Khairul dalam perjalanannya ke sekolah.


Hi! Saya Khairul. Siapa nama saudari?” tanyanya sambil menghulurkan tangan.


Saya Fidya”, dia menjawab sambil tersipu malu.


Dari situlah bermulanya detik-detik bunga percintaan mereka. Mereka semakin akrab dan menyayangi antara satu sama lain. Barulah kini Fidya merasakan dirinya disayangi. Kegembiraan yang menyelubungi hatinya tidak dapat dilafazkan dengan kata-kata. Secara tiba-tiba, dunianya terasa indah dan penuh bermakna. Dia telah membebaskan dirinya dari penjara sepi. Alangkah indahnya dunia percintaan ini.


Tetapi, itu semua hanya sementara. Hari sudah larut malam dan Khairul mempelawanya bermalam di sebuah hotel. Tanpa berfikir panjang, Fidya bersetuju. Dia ternyata tidak sedar akan malang yang bakal menimpa dirinya. Di hotel, Khairul memberikannya segelas minuman “cocktail” dan Fidya, terus tenggelam di alam lamunan.


Apabila dia terjaga dari tidurnya, dia sedar dirinya telah diperkosa kerana tidak ada sehelai benang pun ditubuh badannya. Dia telah hilang maruahnya. Pelbagai persoalan bermain di minda nya.


Apakah aku harus pulang ke rumah? Apa kata ibu dan ayah nanti? Siapa yang akan bertanggungjawab? Di mana Khairul?”, bisik hatinya.


Tidak…!!!” aku menjerit.


Airmata menuruni, membasahi pipinya. Rupa-rupanya, Khairul telah memasang topeng hipokrit bagi menutupi semua tipu helahnya. Hatinya membuahkan rasa kecewa dan marah. Fidya menyarungi pakaiannya lalu beredar.


Ketakutan dan kebimbangan memeluk hatinya. Dia keliru akan keberadaan Khairul yang telah menghilangkan diri. Masa terus menerus terbang meninggaalkannya. Fidya tersepit dalam dunia yang serba gelap ini. Penyesalan yang membakar dirinya kini membuahkan derita. Hari berganti dan ketakutan Fidya kini menjadi kenyataan.


Apa? Kau diperkosa?” tengking ayahnya dengan nada suara yang tinggi.


Fid minta maaf ayah, ”dia merayu meminta maaf.


Maaf? Anak tak mengenang budi! Susu yang aku beri tuba yang engkau balas. Tergamak kau menghancurkan hati kami. Mulai saat ini kau bukan lagi anak kami. Keluar kau dari sini! Jangan harap aku nak mengaku kau anak aku! Berambus!!”, jerit ayahnya.


Mengucap bang… mengucap. Apalah gunanya kita mengerjakan fardhu haji bang, kalau maaf saja abang tidak mampu memberi. Sedangkan Tuhan Maha Pengasih lagi Maha Pengampun, inikan pula kita hambaNya yang lemah!”, pujuk ibunya dengan sedu-sedan.


Astaghfirrullahalazim!”, ayah beristighfar panjang. Penyesalan jelas terpancar di wajahnya yang telah di mamah usia.


Fidya! Tunggu nak!” teriak ayahnya.


Ibu bapanya bergegas keluar lalu mengejarnya. Fidya tidak menghiraukan panggilan dan teriakan ayahnya. Tiba-tiba suara jeritan memecah kesunyian malam.


Fidyah menoleh ke belakang. Alangkah remuk hatinya apabila melihat kedua orang tuanya terbujur kaku di jalan raya dengan berlumuran darah. Fidya berlari sepantas kemampuannya. Dia berlutut lalu merehatkan kepala kedua orang tuanya di atas pahanya.


Maafkan Fidya ibu. Maafkan Fidya ayah”, kata Fidya dengan nada pilu.


Putaran bumi bagai terhenti. Pertama Khairul dan kini ibu bapanya. Dia kini yatim piatu. Tidak berayah, tidak beribu. Dia hilang tempat mengadu. Dunia sepi seperti tiada penghuni. Tegak emosi dipuncak menghenyak kewarasan mindanya.


Hari berganti minnggu, minggu bertukar bulan dan bulan menjelang tahun. Kini, sudah dua tahun Khairul tidak kelihatan dan orang tuanya telah pun menyahut seruan Ilahi. Kerana tidak ingin menambah dosanya, dia telah melahirkan seorang cahaya mata hasil perhubungannya sulitnya dengan Khairul. Zirdyana.


Dia tersentak dari lamunannya. Secara spontan, dia mengeluarkan sebatang pena dan sekeping kertas lalu membiarkan mata pena itu menari…


Kehadapan Kekasihku Khairul,

Aku menulis warkah yang bersalut airmata ini untuk menyatakan bahawa namamu sentiasa terpahat dihatiku. Mengapa kau pergi menghilangkan diri? Kini janji hanya tinggal janji. Aku telah melahirkan anakmu. Tidakkah engkau ingin melihatnya? Menyayanginya? Kau telah memungkiri janji. Namun, aku berharap agar kau senantiasa bahagia di samping orang-orang yang tercinta.


Sejurus kemudian, lagu ‘Sonata Musim Salju’ nyanyian Hazami terngiang-ngiang ditelinganya. Saat lagu itu berkumandang di udara hatinya bermonolog sendirian…


Laut indah kebiruan,

Langit kosong tanpa awan

Aku duduk bersendirian

Sunyi tiada berteman

Terdengar bisikan sayu mendayu

Menyedari menasihatiku

Jangan kau tangisi lelaki itu,

tangisilah keinsafan yang diberimu.’

Begitulah irama lagu bisikan itu,

Membuka mata meluaskan minda fikiranku

Dunia tidak lagi sempit menggigit

Luas sungguh dunia dan langit

Angin bertiup ke satu arah,

Meniup hilang segala rasa amarah.


Lalu, Fidya pun melangkah pergi dari tempat itu. Kini, dia hanya mempunyai Dyana dalam hidupnya. Dyanalah sumber kekuatannya. Dyanalah penawar rindu di kala duka. Fidya bertekad untuk memagar derita dengan ketabahan dan menjadikan sejarah hidupnya satu teladan. Dialah srikandi di medan derita.


Syafinah

Menengah 3E5

Sekolah Menengah Dunearn

No comments: