Thursday, July 24, 2008

Izhar...Kaulah Segalanya...

Izhar….kaulah Segalanya
Awan Mendung telah berarak pergi.Kini yang tinggal hanyalah kenangan. Seorang insan yang telah berjaya mencuri hatiku. Dialah yang telah membawa sinaran di dalam hidupku.”Ya Allah. Ya Tuhanku, Cucurilah rahmat ke atas rohnya dan dikau tempatkan dia bersama-sama orang-orang yang berbahagia,di syurga yang abadi.Berilah keamanan padanya di dalam kuburnya itu.Amin,amin,amin, ya rabbil a’lamin.”Hari demi hari aku digigit kesepian yang amat menyeksakan sejak ditinggalkan kekasihku yang telah pergi buat selama-lamamnya.
Insan yang pernah menjadi kekasihku ialah Izhat. Dialah yang membuatku mabuk kerinduan dan hanyalah wajahnya yang sering terbayang-bayang di ruang ingatanku. Dia juga menyinari hidupku umpama bintang yang pernah menyinari hidupku.Rinduku terhadap Izhar diibaratkan seluas 7 lautan. Tiada seorang insan yang mungkin dapat mengganti di dalam ruang hatiku ini.
Aku mengenali Izhar sejak aku menuntut di ‘Temasek Politechnik’.Ketika itu aku berusia 19 Tahun dan dia berumur 21 Tahun. Aku adalah gadis yang tidak percaya pada cinta setelah dilukakan oleh bekas teman lelakiku. Hatiku menjadi tawar untuk bercinta dan memerima cinta lagi.
Pada saat itu, hatiku pilu kerana dipermainkan oleh bekas teman lelakiku dan aku berasa bahawa dunia seakan-akan telah kiamat.Namun,’Allah Maha Berkuasa dan Mengetahui’ hambanya.
Suatu Masa, Izhar cuba berkenalan denganku, “Hai! Saya Izhar.” Aku hanya membalas dengan secebis senyuman.”Boleh saya berkenalan dengan kamu?” aku hanya membisu. Namun, Izhar bersikap tenang. Sebelum sempat aku hendak memberi jawapan, aku dipanggil oleh kawanku untuk menghadiri kelas. Aku memberi senyuman kepada Izhar lalu berjalan.
Hari demi hari Izhar cuba sedaya upaya untuk berkenalan denganku.Dia tidak putus asa dan bersifat sabar untuk menunggu reaksiku.Aku tertarik dengan sifat Izhar yang penyabar. Akhirnya aku bersetuju untuk berkenalan dengannya.Mulanya, aku dan Izhar hanya kawan biasa. Semakin hari kami makin akrab dan aku tidak pernah rasa jemu setiap kali bersama Izhar. Kami banyak menghabiskan masa bersama membuat kerja sekolah dan juga meluangkan masa lapang bersama.Tidakku sedari, aku mula menaruh perasaan cinta dan kasih saying terhadap Izhar. Namun demikian, aku tidak memberitahu Izhar tentang perasaanku kerana takut aku hanya bertepuk sebelah tangan.
Setelah berkenalan dengan Izhar, dia mengajakku keluar bersamanya.
“Yana, esok kalau Yana tidak sibuk,Izhar nak ajak Yana keluar?”Tanya Izhar.
“Hmm,esok hari Sabtu nampak-nampaknya Yana tak sibuk,kenapa Izhar tanya?” jawabku dengan kecurigaan.
“Kalau boleh,Izhar nak ajak Yana duduk di penahan ombak di pantai East Coast.”
“Boleh juga,esok Yana jumpa Izhar disana pukul 4 petang,ok?” Izhar setuju dengan pertemuan kami.
Keesokan hari, aku dan Izhar duduk di penahan ombak dan menyaksikan matahari terbenam dan kita juga menikmati senja di tepi pantai.
“Yana, Izhar ada sesuatu untuk memberitahu Yana.” Kata Izhar dengan nada yang agak segan.
“ Apa nya, Izhar? Cakap sajalah.” Jawabku yang ingin tahu hasrat Izhar
“ Yana, sebenarnya sudah lama Izhar memendam rasa cinta Izhar pada
Yana dan Izhar ingin sekali Yana menjadi permata hati Izhar.
Sudikah Yana menerima cinta ikhlas Izhar?”
Aku membisu umpama mulutku terkunci untuk berkata. Aku tertunduk malu namun dihatiku terlonjak kegembiraan yang tidak dapat digambarkan. Aku memandang terus ke mata Izhar yang dapat melihat yang dia ikhlas ke atas cintanya pada ku dan lalu berkat,
Izhar, Yana tidak dapat berkata apa-apa tetapi…...kamu adalah kunci untuk hatiku.” Aku mengungkapkan kata-kata cintaku pada Izhar.
Izhar mengukirkan senyuman dan kegembiraan terserlah di wajahnya.
Lalu, kami mengorak perlahan dan menuju pulang ke rumah. Di saat itu, mulanya epilog cintaku dengan Izhar.
Setelah enam bulan menjalinkan cinta bersama Izhar, kita semakin akrab bersama. Aku berasa sungguh gembira dan bertuah memiliki Izhar sebagai teman lelakiku.Dia adalah jejaka idamanku. Aku tidak mahu berpisah dengannya. Walaupun dugaan dating tanpa mengundang, kami dapat mengatasi dengan cara matang dan tenang. Ini membuat hubungan cinta kami lebih kuat dan rapat.
Hari lahirku tidak lama lagi. Aku akan menyambut hari lahirku yang ke- 20 di restoran kegemaran ku dan Izhar. Restoran itu ialah ‘Swensens.’
.Aku menunggu Izhar di restoran ‘Swensens’ untuk makan malam bersama. Jam tanganku menunjukkan tepat pukul 8.40 minit,tetapi Izhar belum sampai di tempat perjanjian kita. Hatiku mulai gelisah dan fikiranku berkecamuk. Izhar tidak pernah lewat seperti ini.Berbagai-bagai soalan bermain di kotak fikiranku..Aku yakin bahawa Izhar tidak mungkin lupa pertemuan kita.Perasaan marahku menjadi-jadi apabila aku gagal untuk menelefon dia kerana telefon bimbitnya dimatikan. Aku keluar meninggalkan restoran tersebut.
Tiba-tiba,telefon bimbitku berdering, aku tidak sempat melihat skrin di telefon bimbitku untuk melihat panggilan itu dari siapa.Aku terus menjawab panggilan itu,suara seorang pemuda bertanya,
”Hello, adakah kamu Elyana?”.Aku menjawab dengan hairan kerana aku tidak tahu siapa panggilan tersebut
“Ya,saya Elyana, Siapa itu?” Lalu pemuda itu berkata,
“Saya membuat panggilan dari balai polis, saya berharap agar kamu bertenang dan bersabar atas apa yang saya hendak memberitahu Puan Elyana.” Hatiku berdebar-debar. Aku masih menanti apa yang hendak diberitahu oleh polis itu,
“Izhar telah ditimpa kemalangan yang teruk tadi pada pukul 8.00 malam.Dia dilanggar oleh sebuah kereta dan sekarang menuju pantas ke hospital..

Hatiku hancur bagaikan kaca yang dihempas kuat ke batu.Aku bergegas ke hospital. Ketibaan di hospital, terdapat anggota keluarga Izhar di luar bilik kecemasan.Butiran mutiara yang mengolami kelopak mataku mengalir deras tidak berhenti-henti membasahi pipiku bagai empangan pecah.Sebak dan pilu hatiku ibarat dicucuk sembilu. Aku berdoa sepanjang agar Izhar dapat diselamatkan,
Setelah lima jam menunggu di luar bilik kecemasan, doktor keluar dengan wajah yanh yang hilang harapan. Izhar tidak dapat diselamatkan kerana kekurangan darah dah kepalanyanya cedera parah.Izhar telah pergi buat selama-lamanya.Aku tidak dapat menerima kenyataan itu.Impianku untuk meneruskan hidupku dengan tenang kini hanyut dibawa arus ombak bergelora bersama butiran air mata yang berguguran.Dunia kecerahanku kini seolah-olah diserang ribut taufan yang tiada hentinya.Dengan tidak berlengah, aku masuk ke wad Izhar untuk melihatnya pada kali terakhir.Mayat Izhar diselimutkan.Aku tidak mampu berkata. Aku ternampak sebuah kotak kecil dan sekeping kad di sebelahnya, lalu aku mengoyakkan mulut sampul kad nya lalu membacanya:

Elyana,permaisuriku,

Selamat Hari Lahir Yang ke 20! Izhar berdoa agar Yana dipanjangkan umur dan bahagia di samping keluarga dan yang tersayang.Izhar juga berharap yang hubungan cinta kami kekal hingga ke akhir hayat.Izhar sungguh bertuah memilik seorang gadis yang bernama Elyana. Sebagai, hadiah hari lahir Yana, terimalah sebentuk cincin dari Izhar khas untuk Yana tersayang..

Yang Sentiasa Menyayangimu
Izhar

Air mataku mengalir dengan lebih deras setelah membaca kad itu. Aku membuka kotak kecil itu dan lalu menyarungkan cincin pemberian Izhar di jari manisku.Jenazah Izhar dibawa pulang untuk dimandikan sebelum dibawa ke Pusara Aman.Hatiku bagaikan dirobek-robek oleh pisau yang tajam. Akhirnya, aku sedar bahawa Tuhan menyayangi dia lebih dari aku menyayangi dia.
Tiba-tiba aku sedari dari khayalanku yang penuh keindahan apabila tiba masa jenazah itu harus di bawa ke Pusara Aman untuk diabadikan.Dengan perlahan-lahan jenazah itu diusung dengan diiringi oleh sekalung doa dan ayat-ayat Allah yang suci.Hanya kedua mataku yang mengiringi pemergiannya. Air mataku mula mengalir tanpa disedari lantaran aku berdoa ke hadrat Allah S.W.T dengan penuh harapan agar doaku diperkenankan.
“Ya Allah,ampunilah dosa Allahyarham Izhar.Cucurilah rahmat ke atas rohnya.Berilah keamanan padanya di dalam kuburnya itu.Himpunkanlah Izhar bersama orang-orang yang soleh. Amin,amin.ya,rabbil a’lamin”.
Izhar, walaupun kau tiada lagi di alam maya ini, namun jasamu akan kukenangkan dan kuabadikan. Pusaramu akan menjadi tempat penghilang rindu. Semoga kau akan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin

Haryani Bte Sanee
Menengah 5N2
Sekolah Menengah Dunearn

No comments: