Monday, July 21, 2008

Masalah Penyalahgunaan dadah Subuteks semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini. Jelaskan kesan-kesan penyalahgunaan dadah Subuteks dan halangan-hala

Dadah didefinisikan sebagai ubat-ubatan yang merosakkan atau membinasakan orang yang menggunakannya secara berlanjutan. Namun, pada era persejagatan ini penggunaan dadah semakin bermaharajalela. Salah satu jenis dadah yang menjadi tajuk berita ialah Subutexs. Subuteks adalah sejenis dadah sintetik yang merbahaya jika diambil secara keterlaluan. Punca-punca yang menyebabkan ramai orang menggunakan Subuteks ialah pengaruh dari rakan sebaya, ketandusan kasih sayang daripada orang tua dan bekalan dadah yang mudah diperolehi. Persoalannya, apakah kesan-kesan penyalahgunaan dadah Subuteks? Apakah halangan-halangan yang menggagalkan usaha untuk membanterasnya? Apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengatasi masalah ini? Mari kita bincangkan penyalahgunaan dadah ini terlebih dahulu.

Kesan penyalahgunaan dadah Subuteks yang pertama ialah dari aspek kesihatan. Subuteks merupakan sejenis dadah yang mampu membuat orang-orang yang menggunakanya menjadi ketagihan. Jika orang tersebut berhenti menggunakan Subuteks ini, dia akan berasa tidak nyaman dan juga berasa kesakitan seperti sukar untuk tidur, sakit kepala dan sakit perut. Kesihatan orang tersebut juga akan terjejas teruk. Contohnya, seorang pengguna Subuteks, Tina pernah mengatakan bahawa tubuhnya semakin kurus apabila dia terus-menerus menggunakan Subuteks. Dia juga sentiasa kelihatan lesu dan lemah. Ini akan membuat seseorang yang menggunakan Subuteks akan mudah jatuh sakit.

Kesan yang kedua ialah dari sudut sosial. Satu biji 8 gram Subuteks berharga sekitar $130 di pasaran gelap. Ini akan membuat seseorang yang sering menggunakan Subuteks menjadi miskin kerana harganya sangat mahal. Orang yang ketagih dadah Subuteks terpaksa meminjam wang daripada teman dan juga keluarga untuk memenuhi keperluannya agar dia tidak akan berasa kesakitan. Kes akan menjadi lebih kronik apabila teman dan juga keluarga tidak ingin meminjamkan wang lagi kepadanya kerana dia tidak dapat melunaskan hutang-hutangnya. Lazimnya dia terpaksa melakukan tindakan kriminal untuk mendapatkan wang seperti mencuri dan sebagainya. Dia juga mungkin akan hilang kesedarannya dan membunuh orang jika permintaannya tidak dipenuhi.

Kesan yang terakhir ialah masalah keluarga. Seorang suami yang terus-menerus menggunakan dadah akan menjadi papa kedana kerana dia banyak menghamburkan wangnya untuk membeli bekalan dadah. Kemungkinan juga dia akan mengajak isteri dan anaknya untuk ikut menggunakan Subuteks ini. Dia akan bersikap kasar terhadap keluarganya dan keluarganya akan menjadi porak-peranda. Oleh sebab itu, hubungan mereka akan terjejas kerana si isteri akan meminta si sumai untuk menceraikannya kerana sikap si suami yang agresif. Anak-anak juga akan terpengaruh dengan sikap orang tua mereka dengan bersikap kasar dan juga ikut menggunakan dadah. Anak-anak mereka juga mungkin akan mengalami depresi atau kemurungan kerana mereka terus-menerus melihat orang tua sering bergaduh.

Apakah pula halangan-halangan yang menggagalkan usaha untuk membanterasnya. Halangan pertama ialah sikap masyarakat yang negatif. Sikap masyarakat yang tidak mempedulikan keadaan ini menjadi hambatan untuk membanterasnya. Pemerintah bersendirian tidak akan dapat membendung penyalahgunaan Subuteks ini tanpa sokongan masyarakat. Masyarakat memainkan peranan penting bagi membanteras pengedaran dan penggunaan Subuteks. Masyarakat dapat melaporkan kepada pihak berwajib apablia mereka melihat transaksi antara pengedar dan pengguna Subuteks ini. Contohnya, baru-baru ini pihak polis telah berjaya menangkap pengedar Subuteks yang pertama iaitu Ow Wai Ping. Ow Wai Ping telah dipenjara enam tahun kerana mengedar dadah Subuteks. Tanpa informasi daripada masayarakat kemungkinan pihak polis tidak akan dapat memberkasnya.

Halangan seterusnya ialah kegagalan ibu bapa memainkan peranan mereka. Ibu bapa mencurahkan kasih sayang kepada anak mereka dengan menghamburkan wang ringgit kepada anak-anak mereka tanpa memberikan perhatian yang sewajarnya. Si anak akan berasa bahawa orang tua mereka tidak mempedulikan mereka. Mereka akan terpengaruh untuk mencuba dan menggunakan dadah tersebut. Masa depan mereka akan hancur apabila ini terus dibiarkan. Jika orang tua mereka memberikan perhatian dan kasih sayang yang secukupnya, kemungkinan si anak tidak akan tergoda dan terpengaruh untuk menggunakannya. Secara tidak langsung, pengguna Subuteks juga akan berkurangan secara drastik.

Halangan yang terakhir ialah kelemahan individu itu sendiri. Individu yang lemah akan membuat orang itu tidak dapat menahan sakit dan kemahuan untuk mengambil Subuteks lagi. Walaupun mereka sudah mencuba untuk berhenti namun mereka tidak dapat menahan keinginan mereka untuk terus menggunakan Subuteks. Kelemahan individu adalah hambatan yang sangat besar bagi menggagalkan usaha pemerintah untuk membanteras dadah Subuteks.

Kesimpulannya, penyalahgunaan dadah Subuteks mendatangkan kesan-kesan yang memudaratkan dari aspek kesihatan, sosial dan juga keluarga. Halangan-halangan yang mengagalkan usaha untuk membanterasnya ialah sikap negatif masyarakat, pengabaian ibu bapa dan kelemahan individu itu sendiri. Saya mencadangkan agar pemerintah mengenakan hukuman yang lebih berat ke atas pengedar dan pengguna Subuteks. Ibu bapa harus memberikan perhatian yang lebih kepada anak-anak dan para pengguna Subuteks wajib pergi mendaftarkan diri dalam Program Pemulihan Sukarela (SVRP) untuk membasmi penyalahgunaan dadah Subuteks. Saya berharap agar penggunaan dadah Subuteks akan berkurangan agar segala macam bentuk dadah termasuk Subuteks akan dimusnahkan dari dunia ini. Saya berpendapat najis dadah termasuk Subuteks akan menghancurkan masa depan orang-orang yang menggunakannya jika mereka tidak pulang ke pangkal jalan.

Vincent Marthawan Jong
Menengah 4E1
Sekolah Menengah Dunearn

No comments: