Thursday, July 24, 2008

Bayangan Silam

Bayangan Silam

Hari telah akan berlalu dengan munculnya bulan purnama yang terang. Jam di dinding menunjukkan pukul 09:00 malam. Cuma tinggal beberapa jam lagi aku akan berangkat ke Indonesia, meninggalkan tempat yang penuh duka ini. Aku duduk seorang diri di bilik kamarku, dengan fikiran yang melayang-layang menuju dalam persekolahanku sewaktu di sekolah menengah.

Aku di hantar oleh ayahku pergi bersekolah di Sinagapura sewaktu aku berumur tiga belas tahun. Ibu dan ayahku sudah berpisah sewaktu aku masih kecil. Setelah dewasa, ayah tidak pernah mahu menceritakan tentang ibu kepada aku. Yang hanya aku tahu, ibu meninggalkan ayah pada saat ibu sedang hamil. Aku tidak tahu masalah tentang ibuku hingga aku bersekolah di Singapura baru aku mendapat tahu berita tentang ibuku.

Setelah beberapa tahun di Singapura, aku sekarang telah menduduki kelas menengah empat. Di sekolah, aku menjadi pelajar yang bertanggung jawab mengurusi murid-murid menengah satu yang baru bergabung ke sekolahku. Oleh itu, aku dapat mengenal hamper semua pelajar menengah satu di sekolahku. Pada waktu rehat di sekolah, aku dan kawan-kawanku berkumpul bersama dan berbincang-bincang tentang pelajar menengah satu. Sewaktu itu, kami melihat seorang pelajar perempuan tengah duduk seorang diri menulis sesuatu di kertasnya. Dia terlihat seperti sedang memerlukan bantuan. Salah seorang kawanku yang bernama John tiba-tiba berkata.

“Eh, kalian lihat tuh pelajar menengah satu it, cantik tak menurut kalian?”

“Hmm, boleh lah. Kenapa? Apa yang tengah kau fikirkan sekarang?”, tanyaku dengan hairan dan rasa ingin tahu.

Ternyata kawanku yang bernama John itu tertarik dengan perempuan itu dan ingin berkenalan dan berteman dengannya.

“Kau tak mungkin berani lah John. Kau orang pemalu lagi. Tak mungkin lah!”, seru kawanku yang satunya lagi.

John sangat tidak terima dengan perkataan kawanku itu tadi. Dia merasa malu dan marah, tetapi dia juga tahu bahawa dirinya pemalu. Lalu, dia tiba-tiba mempunyai fikiran dan ide yang gila dan berkata kepada kami semua.

“OK! Bagaimana kalau kita bertaruh! Siapa yang dapat berkenalan dan mendekati perempuan itu akan dapat hadiah berupa wang!”

Semua teman-temanku pada tertarik. Tetapi, tidak ada yang mahu memberanikan diri untuk mencoba mendekati perempuan itu. John, yang kesabarannya telah habis, berdiri dan menyuruhku untuk mendekati perempuan itu. Aku merasa sedikit terlalu keji melakukan perbuatan ini, tetapi tidak tahu ada iblis jahat yang berbisik-bisik di telingaku untuk menerima tantangan John. Akhirnya, aku memberanikan diri mendekati pelajar perempuan itu dan bertanya.

“Hi, tengah buat apa awak? Sepertinya kelihatan sangat serius. Apa awak perlu bantuanku?”

Pada saat itulah, aku mengenal wanita ini yang bernama Sheila. Dia mempunyai masalah kewangan dan dia mahu meminta bantuan daripada pengetua sekolah. Aku membantunya dengan menulis masalahnya di kertas. Setelah selesai membantunya aku balik menjumpai kawan-kawanku yang tadi. Mereka memuji atas keberanianku. Tetapi, John merasa taruhan ini tidak menarik dan dia menambah taruhannya. Dia berkata bahawa jika aku dapat merebut hati perempuan itu dan menjadikannya milikku, taruhan wangnya akan menjadi dua kali lipat. Aku sangat terkejut mendengar ini dan kawanku yang lain juga setuju. Mereka berkata bahawa tidak akan memberikan wang sama sekali kepadaku jika aku menolak dan akan menganggap aku sebagai seorang yang penakut. Dengan terpaksa, aku menerima tantangannya.

Setelah beberapa hari, aku berhasil mendapati hatinya dalam waktu kurang dari seminggu. Hubungan kami sangat akrab. Aku tidak tahu mengapa aku merasa sangat bahagia jika berada di dekatnya. Sheila juga merasa bahagia kerana ada aku yang terus membantunya. Sheila menceritakan banyak hal tentang dirinya dan keluarganya. Ayahnya ialah bukan ayah kandungnya dan bekerja sebagai buruh kandungan. Ayahnya ialah seorang yang pemabuk dan sering membantai ibunya jika ia mabuk. Ibunya ialah ibu kandung yang baik. Ibunya berkata bahawa ayah kandung Sheila telah meninggal.

Aku sangat merasa sedih tentang kehidupannya. Niat burukku yang ingin membuatnya sebagai barang taruhan hilang. Aku merasa ingin menjadi lelaki yang dapat melindunginya setiap saat.

Pada suatu hari, kawanku yang bernama John mengajak aku dan Sheila pergi ke kelab malam. Dia ingin aku membuktikannya bahawa aku benar-benar berpacaran dengan Sheila. Aku dan Sheila meyetujui ajakan John. Setelah tiba di kelab malam itu, aku bergandengan tangan dengan Sheila untuk membuktikan john. John dan kawan-kawanku yang lain akhrinya percaya setelah melihatnya. Sewaktu itu, Sheila pergi ke tandas dan John memujiku dan memberikan selamat atas keberhasilanku.

John berkata bahawa aku memang berani dan menyerahkan wang taruhan kepadaku sejumlah $100. Aku menerimanya dengan perasaan kecewa. Aku berasa bahawa diriku sangatlah kecil dan kejam. Tanpa disedari, Sheila telah lama berdiri di belakang kita dan mendengar semua percakapan kami. Dengan air mata yang mengalir di pipinya, dia berlari keluar dari kelab malam itu. Aku berasa bersalah dan langsung mengejarnya keluar. Aku berhasil menangkap lengan kanannya dan membuat dia berhenti berlari. Lalu, dengan wajah yang sangat kecewa bercampur dengan marah, Sheila mengayunkan telapak tangannya ke arah pipi kananku. Dia lalu berlari dari aku, menjauh sehingga bayangannya menghilang dari pandanganku.

Sudah sebulan lamanya kejadian ini berlalu. Sudah sebulan juga aku tidak melihat dia sama sekali di sekolah. Aku berusaha mencari di rumahnya, tetapi tidak ada jawapan di rumahnya. Aku telah menunggu, berharap agar Sheila kembali ke sekolah, tetapi gagal. Akhirnya, aku mencoba untuk melupakannya.

“Hello? Ini Kim kah? Ini ayah, Kim.”, suara ayah terdengar seperti sedang menangis.

“Ayah lagi di Singapura, Kim. Ayah nak memberitahu kau masalah penting yang ayah belum pernah ungkit-ungkit.”

Aku pergi ke hotel untuk mencari ayahku. Satu setengah jam lamanya aku mendengar cerita ayah. Ayah menceritakan tentang masa lalunya dengan ibuku. Ayah juga memberitahu bahawa sebenarnya aku mempunyai adik perempuan yang tinggal bersama ibuku di Singapura. Sewaktu aku mendengar cerita ini semua, aku berasa biasa-biasa sahaja. Aku hanya ingin menemui mereka sekarang.

“Kim, sekarang awak tidak bisa menemui mereka. Kerana mereka telah pergi. Pergi untuk selamanya.”, kata ayah sambil menangis.

Aku turut berasa sedih, rasa sedih yang hanya biasa-biasa sahaja tanpa air mata. Aku mendapat tahu bahawa mereka mengalami kemalangan di jalan ketika suami dari ibuku yang berarti ayah tiri dari adikku mabuk sewaktu mengendarai kereta. Keesokan harinya, ayahku dan aku pergi menuju ke rumah sakit untuk melihat ibu dan adikku yang terakhir kalinya. Kami dibawa ke suatu ruangan yang sangat sejuk, dimana jenazah ibu dan adikku disimpan sebelum dikebumikan. Doktor lalu mengeluarkan kedua-duanya dari sebuah lemari kecil.

Tiba-tiba, kepalaku bergetar. Dadaku terasa susah untuk bernafas seperti melihat hantu. Aku menjadi mati rasa seperti sebuah batu. Kakiku bergetar tetapi tidak dapat bergerak dari tempatnya. Aku sungguh terkejut setengah mati. Didepan mataku terbaring seorang yang sangat aku rindukan, seorang yang telah lama aku tak nampak dan tak terlupakan. Seorang gadis yang sebenarnya adik sedarahku, juga seorang gadis yang dulunya ialah pacarku, kini telah terbaring didepan mataku, tak bernyawa. Air mata mengalir dengan kencangnya dipipiku. Aku tidak bisa berbuat apa-apa sekarang. Begitu banyak hal yang harus aku katakan, permintaan maaf yang harus aku tuturkan, sekarang tidak akan pernah kukatakan kepada Sheila.

Sampai saat ini, rasa bersalah masih menempel dihatiku. Aku tidak akan pernah mahu memberitahukan hubunganku dengan Sheila kepada ayahku. Kenangan indah bersamanya akan aku ingat selamanya walaupun kenangan yang tidak begitu lama. Sampai jumpa Sheila, adikku, kekasihku.

Harry Kesumajaya
Menengah 5N2
Sekolah Menengah Dunearn

No comments: